Ameco Blog

Ameco Blog

Biuro „wczoraj” vs biuro „jutra”

Biuro „wczoraj” vs biuro „jutra”

W jaki sposób urządzać przestrzeń biurową, by była ona ergonomiczna i przyjazna pracownikom? By miejsce pracy sprzyjało kreatywności, produktywności, innowacyjności…

W latach 60-tych ubiegłego stulecia wymyślono, że najefektywniejszą formą organizacji przestrzeni biurowej jest otwarta powierzchnia podzielona na identyczne boksy. Rozwiązanie to święciło (święci?) triumfy jako metoda pozwalająca optymalnie zagospodarować powierzchnię biura. Ale jednocześnie boksy pracownicze stały się symbolem przestrzeni biurowej, w której nie dba się o pracowników; symbolem firm, których managerowie dążą do maksymalnego “upchania” jak największej ilości osób na możliwie najmniejszej przestrzeni. Jak pracuje się w takich biurach? Większość z osób pracujących w biurach doskonale zna odpowiedź na to pytanie. Wielogodzinna praca w niewielkiej, ograniczonej przestrzeni. Bez dostępu do naturalnego światła. Z dobiegającymi zewsząd odgłosami prowadzonych rozmów telefonicznych oraz wszechobecnym “stukotem” klawiatur komputerowych…
Czy jest to przestrzeń, w której dobrze się pracuje? Czy jest to miejsce pracy, do którego przychodzi się z uśmiechem na twarzy? Czy jest to biurko sprzyjające twórczej i kreatywnej pracy?
Odpowiedź na każde z powyższych pytań jest oczywiście przecząca.
Więc dlaczego tak wiele w ten sposób zorganizowanych biur ciągle jeszcze funkcjonuje? Skoro wiemy, że nie są to dobre rozwiązania, to dlaczego w taki sposób urządzamy biura?
A może jest tu tak jak z demokracją? Kiepski ustrój polityczny, ale nie wymyślono niczego lepszego…

Na przeciwległym biegunie znajdują się biura zaaranżowane w sposób otwarty. Duże przestrzenie nie są tu podzielone boksami. Mamy wydzielone strefy pracy, spotkań, relaksu. Większą rolę odgrywa tu potrzeba komunikacji, współpracy, wymiany myśli i doświadczeń. W ten sposób urządzają swoje biura tuzy technologii informatycznych z Doliny Krzemowej. Ale czy aby na pewno mamy tu zupełnie nową jakość? Przecież takie rozwiązania to mnóstwo czynników rozpraszających, hałas, brak prywatności… Owszem, takie przestrzenie ładniej wyglądają, są bardziej nowoczesne, ale czy mamy zupełnie nowa jakość? A co z bardzo prozaicznym czynnikiem jak: “nie cierpię tego faceta siedzącego o metr ode mnie…”? Do tego mamy czynnik zdrowotny: “otwarta przestrzeń” dla wszelkiej maści bakterii i wirusów.

Patrząc na problem z jeszcze innej perspektywy oczywistym jest, że nie jest możliwe zapewnienie każdemu z pracowników indywidualnych stanowisk pracy, w oddzielnych pomieszczeniach, z dostępem naturalnego światła…

Rozwiązaniem, które próbuje łączyć “ogień z wodą” jest urządzanie biur w sposób, który najlepiej oddaje angielskie słowo flexible. Flexible czyli elastyczny, gibki, łatwo przystosowujący się. Idea ta zakłada urządzenie biura w sposób, który w zależności od potrzeb można szybko prze-aranżować. Nie ma tu indywidualnych stanowisk pracy. Nie ma biurek przypisanych do konkretnego, indywidualnego pracownika.
Generalnie biuro urządzone jest w jakiś konkretny sposób. Stanowisko pracy zredukowane jest do biurka oraz fotela. Wszelkie rzeczy osobiste, materiały biurowe, notatki itp. przechowywane są w indywidualnych szafkach stojących “gdzieś z boku”. Pracownik przychodząc do pracy bierze swoje materiały i zajmuje dowolne, wybrane przez siebie biurko. Po skończonej pracy biurko zostaje wolne, rzeczy osobiste odniesione do szafki.
Dodatkowo stanowiska są mobilne. W zależności od potrzeb, aktualnie prowadzonych projektów można elastycznie regulować ilość biurek, ich ustawienie itp.
Obok tak urządzonych miejsc pracy indywidualnej niezbędne są oczywiście strefy umożliwiające, czy wręcz ułatwiające współpracę, komunikację. I nie chodzi tu tylko o klasyczne sale konferencyjne, ale również o strefy, w których panuje mniej formalna atmosfera. Takie miejsca ułatwiają coś, co można określić “swobodną wymianą myśli”. A w dzisiejszych czasach jedną z głównych przewag konkurencyjnych jest warstwa intelektualna. Urządzajmy więc firmy w sposób wspierający ten właśnie obszar.
Urządzajmy mądrze biura, w których spędzamy mnóstwo czasu…

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Najnowsze tweety

  • Loading tweets...

Flickr

lada-rea-02lada-realada-rea-01ameco_age_01ameco_age_02ameco_realizacji_16_09_12ameco_realizacji_16_09_11ameco_realizacji_16_09_10ameco_realizacji_16_09_08ameco_realizacji_16_09_07ameco_realizacji_16_09_06ameco_realizacji_16_09_05ameco_realizacji_16_09_04ameco_realizacji_16_09_03ameco_realizacji_16_09_02ameco_realizacji_16_09_01ameco_realizacji_16_09_13crystal-tablefrezza-table-02frezza-table-01

Ta strona używa cookies. Korzystając dalej z tej strony zgadzasz się na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.

Zamknij